En dat is waarom Bart De Wever en zijn NVA succes hebben.
Vorige week had ik informatie nodig van Elantis. Elantis is de nieuwe naam van 'Dexia Kredietmaatschappij' een dochteronderneming van het vroegere Gemeentekrediet. Een degelijke Belgische instelling. Ik heb indertijd mijn hypothecaire lening daar afgesloten en ik had van hen een document nodig. Ik bel naar het telefoonnummer van mijn contactpersoon en krijg iemand aan de lijn die mij aanspreekt met Elantis bonjour, koedendak. Ik antwoord met "goeienamiddag mevrouw" en ik voel onmiddellijk de aarzeling gevolgd door een paniekaanval aan de andere kant van de lijn ('t is ook de andere kant van de taalgrens). Ze mompelt iets onverstaanbaar, laat de hoorn liggen, gaat weg en roept haar collega ter hulp: "Brigitte*, un néerlandophone!!!". Er heerst even stilte aan de andere kant van de lijn tot Brigitte de hoorn opneemt en zegt: "Koedendak meneer, kuunt u Fraens spreken?".
Ik had jammer genoeg mijn document dringend nodig en heb dus maar het gesprek in het Fraens verder gezet. Want ik kan dat!
Kunt u zich dat voorstellen? Waarschijnlijk wel. Maar kunt u zich ook voorstellen dat het omgekeerde scenario zich voordoet. "Mijn excuses, maar kunt u Nederlands spreken?"...
Een Nederlandstalige klant die tot tweederangsburger/klant gedegradeerd wordt. Dit is en blijft de realiteit in dit land. Opsplitsen die boel!
Nu toch enige nuancering.
Elantis heeft z'n hoofdzetel in Luik.
Ik telefoneerde in de week van 1 november. De dienst was dus minder bezet dan anders en de Nederlandstalige collega's waren er niet. De andere dame heeft me goed en snel geholpen en ik had het papier 2 dagen later in de bus.
MAAR toch kan het niet dat je als Vlaamse klant niet kan geholpen worden in je eigen taal. Als ik nu eens geen of niet voldoende Frans ken om mij verstaanbaar te maken? Dan moet ik maar op een andere dag terugbellen?
*Brigitte is een fictieve naam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten