Onderstaand berichtje las ik op de website van test-aankoop.
Een nieuwe vorm van bedrog begint opgang te maken: u krijgt een sms’je waarin men iets van u vraagt, dat u intrigeert en waarop u geneigd bent te antwoorden omdat u er meer over wilt weten of omdat u op de persoonsverwisseling wilt wijzen. Als u dan op uw beurt een sms’je stuurt om de zaak recht te zetten, trapt u in de val.
Stuur geen berichtje terug
Het beste wat u kunt doen, is niet antwoorden op een berichtje zoals in het voorbeeld dat we hebben aangehaald.
Het gaat immers een nieuwe vorm van spam waar bedrog aan de basis ligt. U betaalt namelijk niet alleen voor het sms’je dat u zelf als antwoord stuurt, maar ook voor het sms’je dat u hebt ontvangen! De prijs is niet min bovendien. U vindt de sms’jes in kwestie op uw gsm-factuur terug bij de nummers die uit slechts vier cijfers bestaan.
En dat is niet alles: uw telefoonnummer wordt dan opgeslagen in een databank, zodat het later nog kan dienen.
Twee manieren om te reageren
1. Neem contact op met uw gsm-operator en eis de som terug die u hebt betaald voor het sms’je dat u hebt ontvangen, en eventueel ook voor het sms’je dat u zelf hebt gestuurd.
2. Aarzel niet om een klacht in te dienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie:
per e-mail: eco.inspec.fo@economie.fgov.be
per fax: 02 277 54 52
per brief: WTC III, Simon Bolivarlaan 30 te 1000 Brussel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten