woensdag, december 13, 2006

Mens erger je niet! Journalistieke blunders.

Ergernis is een belangrijke emotie. Bij mij een te vaak dominante emotie, maar er is nu eenmaal erg veel om mij aan te ergeren. Ik moet vaker proberen om ermee te lachen. Dat zal wellicht gezonder zijn.
Gisteravond op het radionieuws van de VRT om 18 uur en herhaald om 19 uur was het weer prijs. In een bericht over de begrafenis van Pinochet sprak de journalist (sic) over president Allende die tijdens de staatsgreep werd “afgezet”. Afgezet?!? Bij de bombardementen en beschietingen van het presidentieel paleis stierf de man. Vermoord, zelfmoord, … DOOD in ieder geval.
http://news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/september/11/newsid_3199000/3199155.stm

De koning van alle journalistieke blunders, alhoewel hier kan je moeilijk nog van blunder spreken, komt van journalist (sic) Barend Leyts op het VTM-nieuws. ’t Is al lang geleden maar zo mooi dat ik het nooit meer zal vergeten. De context van het verhaal weet ik ook niet meer (ik denk bij één of ander sociaal conflict of een bezetting van een paar bomen in een bos), maar de pointe komt hier op neer dat de journalist (sic) in de studio vraagt of er “manu militari” zal worden opgetreden tegen de actievoerders. “Neen” zegt Barend verschrikt. “Het leger zal niet worden ingezet”…

Geen opmerkingen: