donderdag, juli 12, 2012

11 juli: Clinique mutualiste de Lesparre-Médoc


Bewolkt weer maar niet fris. Ideaal voor een fietstochtje. Bestemming de ‘port de Talais’ aan de Gironde. We steken dus de landengte over. Joschka op zijn mountainbike van Trek, Carolien en Fabian op de gehuurde fiets (met kinderstoeltje) en ik op mijn plooifiets van ‘Student en mobiliteit’.
Om 14 uur vertrekken we. De fietspaden zijn hier echt prachtig. We rijden eerst een heel eind tussen de sparrenbossen. Halfweg zitten we ineens tussen de velden en beken. Prachtige vergezichten. We stoppen even op het kerkplein in Talais om wat te eten en te drinken en besluiten dan om het laatste stuk aan te vatten aangezien het ongetrainde gezelschap zich nog fris genoeg voelt. Op een mooi recht stuk wil ik even stoppen om een foto te nemen van het landschap met de mooie koeien… Joschka die achter mij rijdt, stopt. Carolien, afgeleid door een taterende Fabian, stopt ook, maar trekt iets te hard aan een zeer scherp afgestelde voorrem. Ik hoor plots achter mij een kreet “Oh, neen!” en hoor dan het onmiskenbare geluid van een vallende fietser.
Paniek. Ik zie Carolien op handen en knieën tussen haar fiets zitten en Fabian die in zijn kinderstoel vrij onbewogen zich afvraagt waarom hij nu plots op z’n zij in de zachte (gelukkig) berm ligt. Ik ren ernaartoe en maak eerst Fabian los. Die is alleen geschrokken en begint dan toch maar te schreien. Carolien, vooral bezorgd om Fabian, beseft nog niet goed wat er gebeurd is. Op het eerste gezicht valt het precies nogal mee. Fabian OK en Carolien enkel geschaafd. We twijfelen nog even of we verder rijden of terugkeren. Wanneer we weer op de fiets stappen, maakt een pijnkreet van Carolien duidelijk dat verder rijden geen optie is. Ze kon haar stuur met haar linkerhand niet meer vasthouden. Wat nu? Terugkeren naar Talais. Ik neem de fiets met Fabian, die zonder protesteren terug in z’n stoeltje gaat zitten. De plooifiets is voor éénhandige Carolien. We halen het dorpsplein en stappen de ‘Mairie’ binnen. Vriendelijke mensen! Een (de) secretaresse contacteer haar collega (garde-champêtre en sapeur-pompier) en ze contacteren de SAMU (de 100). Even discussie of die wel mogen komen aangezien we op eigen kracht nog verder zijn gereden…
Enfin de SAMU komt en neemt Carolien mee naar de Clinique in Lesparre. Die vragen me om haar papieren te halen en naar het ziekenhuis te brengen.
Ondertussen is ook de burgemeester langs gekomen en die stelt voor dat de garde-champêtre onze fietsen oplaadt in zijn bestelwagen en de jongens en mij terugvoert naar ons vakantiehuisje. Da’s prima maar we kunnen wel niet allemaal mee. Geen probleem. Monsieur le maire zegt dat hij zelf ook zal rijden. Da’s toch super vriendelijk om zo geholpen te worden. En dan nog door de burgemeester (die bij ons geen stem kan winnen…) naar huis gevoerd worden.
Ondertussen is het 18 uur. Ik moet Carolien haar papieren oppikken en wat eten en drinken (koeken dus) voor de kinderen meenemen. Door mijn eerdere bezoek aan de Clinique ken ik de weg nog redelijk goed. Onderweg wordt ik opgebeld uit de ‘Urgences’ om me te vragen waar ik blijf, want zonder papieren mogen ze mevrouw niet helpen…
Om een lang verhaal kort te maken…
Carolien heeft een ‘Scaphoidfractuur’en krijgt een soort velcro-spalk en de mededeling om dit thuis nog eens door een orthopedisch chirurg te laten evalueren. Ze zou dat ding zeker een maand moeten aanhouden. Dat wordt dus pootje baden de rest van de vakantie…

Geen opmerkingen: