zaterdag, februari 16, 2013

Hansje en Grietje


Kent u Engelbert Humperdinck? Ik dacht van wel.

Maar sinds gisteren weet ik dat er dus 2 Engelbert Humperdincks (geweest) zijn. Ik kende al de zanger van “Please release me”   maar blijkbaar was er vroeger al een Duitse toondichter met exact dezelfde naam.
Deze laatste is verantwoordelijk voor de opera “Hänsel und Gretel” waarop Wim Opbrouck en medeplichtigen zich baseerden om een toneelvoorstelling ineen te steken.
Gisteren ben ik  met Carolien en Joschka naar Hansje en Grietje gaan zien in het NTG op het Sint-Baafsplein. En we hebben er van genoten.  We zijn naar huis gegaan met een goed gevoel en met een lading Lotus Speculoos!
Thuis ben ik aan het googelen geslagen. Een liedje tijdens de voorstelling kwam mij immers zeer bekend voor uit een oude plaat (LP) van de Nederlandse cabaretier Fons Jansen. Een plaat die bij ons thuis grijs werd gedraaid. Een liedje eruit “ ’s Avonds als u slapen gaat volgen u 14 engeltjes na…”  bleek tijdens mijn zoektocht van de oude Engelbert Humperdinck te zijn. De versie van Fons Jansen staat hier op 1:08:21 en dit is een meer traditionele Duitse versie.
Nog twee links:

Geen opmerkingen: