zondag, februari 17, 2013

Diepgelovig Vlaanderen: 40 dagen vasten - 40 dagen zonder vlees


Vroeger, toen Vlaanderen nog  Katholiek was, moesten we allemaal vasten in de 40 dagen voor Pasen.

Nu een groot deel van Vlaanderen zegt geen geloof meer nodig te hebben moeten we meedoen aan de 40 dagen zonder vlees…

De katholieke vastenperiode loopt dit jaar van 13/2 t.e.m. 30/4 (van Aswoensdag tot Pasen).

De “eco-lieke” vastenperiode  loopt dit jaar van 13/2 t.e.m. 30/4.

Het ene geloof overboord om snel een ander te omarmen. Anders raken we verdwaald in de boze wereld.

En het zijn nog steeds dezelfde drijfveren. De zondigheid van de mens (= nu de uitstoot van broeikasgassen) … “door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld”, ik ben een zondaar want ik kan niet aan de verlokking weerstaan om met de auto te rijden, ik ben een grote zondaar want ik eet vlees, enz...

En al die overheden die ook meedoen. Telt hier dan geen "neutraliteitsbeginsel" tegenover een duidelijk religieuze actie?
Volgend jaar kan de actie misschien samenvallen met de ramadan? Kwestie van de diversiteit te huldigen.

Iemand tijd om eens een studie te maken over de parallellen tussen religie en religie?

 

Geen opmerkingen: