maandag, januari 01, 2007

Oudejaar 2006

't Moest gastronomisch zijn en het is gelukt denk ik. Voor het eerst sinds lang hebben we oudejaarsavond niet met ons tweetjes (drietjes) doorgebracht. Onze goede vrienden Philiep en Cosette zijn komen vieren. Voor zo'n beperkt gezelschap kunnen we nog eens wat lekkers te voorschijn toveren.
Eerst wat klassieke hapjes met een glaasje champagne (Tête de cuvée van Vrancken). Nadien al even klassieke scampi's gebakken in boter met look.
Als extra voorgerechtje volgden er "escalopes de foie gras de canard aux pommes" met een receptje* van Hervé Rumen van het restaurant "Au petit riche" in Parijs. Voor mij was het de eerste keer dat ik rauwe foie gras gebakken heb. Met Philiep (met zijn culinaire scholing) in de buurt voel ik mij een stuk veiliger bij het experimenteren. Het resultaat was lekker. Het sausje mocht iets meer gebonden zijn. In combinatie met een glaasje Sauternes (Domaine de l'alliance 2005 uit Delhaize).
Tussendoor een klein glaasje exotisch sorbet.
Hoofdgerecht een hazenrug. Lièvre à la crème (recept uit Tout à vous, la cuisine de a à z) een gerechtje dat ik al in mijn laatste jaar middelbaar heb uitgeprobeerd. Het blijft eenvoudig maar heerlijk lekker. Philiep had voor een Spaans wijntje gezorgd (Tinto Pesquera - Ribera del Duero 1996) dat perfect paste bij de Belgische haas.
En dan het dessert.
Ik had 2 weken geleden al een lekkere (tenminste als je fondant lust) chocoladesorbet met rozijnen* gemaakt. Ik heb dat gecombineerd in een ijstaartje met zelfgemaakt vanille-ijs. (zie foto's op Flickr) Het was heerlijk.
Dan nog een kopje koffie en voor Philiep en mij een glaasje Cognac van Remy Martin of beter van Nonkel Marcel. Cosette was BOB!
Joschka heeft het volgehouden tot iets over twaalven en heeft geslapen tot zowat 11 uur! Hij geniet ervan om bezoek te krijgen en zorgt er dan wel voor om wat in het middelpunt van de belangstelling te staan. En babbelen dat hij kan...

*Recepten na te lezen in de Larousse gastronomique.

Geen opmerkingen: