zondag, september 16, 2007

Het Fort van Breendonk en het VTM-nieuws

Breendonk is voor mij het dorp waar mijn vader vandaan komt, waar mijn grootouders leefden en waar nu nog altijd twee tantes wonen.
Voor de meeste Vlamingen/Belgen is Breendonk evenwel synoniem van het infame “Fort van Breendonk”
Het Fort van Breendonk was oorspronkelijk een Belgische militaire vestiging, gebouwd tussen 1909 en 1914, dat deel uit maakte van de fortengordel rond Antwerpen.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd het Fort berucht als gevangenenkamp van de Nazi’s. Joden werden er verzameld vooraleer ze op transport werden gezet en politieke gevangenen werden er opgesloten en gefolterd.
Welnu voor het VTM-journaal (van vandaag 19 uur) is het fort “symbool van de repressie”. Voilà, alweer een bericht met als label “journalistieke blunders”.
Wat zijn de mogelijke verklaringen voor de uitspraak op het nieuws?
1. de journalist is dom;
2. de journalist heeft geen historische achtergrond;
3. de journalist heeft een “zwarte” achtergrond en kent het fort alleen als de plaats waar na de oorlog collaborateurs werden gevangen gezet (en soms ook wel werden mishandeld);
4. de journalist is lui en klets er maar op los;
5. de journalist is…vul zelf maar verder aan

Ter info: Fort van Breendonk

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste meneer Meeus. Zonder afbreuk te willen doen aan de hallucinante gruwelijkheden die tijdens de bezetting in Breendonk zijn gepleegd door de SS-bewakers, ga je toch wel érg kort door de bocht door de behandeling van echte en vermeende collaborateurs te gaan minimaliseren door te zeggen dat die er "soms misschien wel" werden mishandeld. Onafhankelijk onderzoek (o.m. van de heer De Wilde) toont aan dat zeker de eerste drie maanden na de bevrijding de mishandeling en zelfs standrechtelijke executie en moord op vaak onschuldigen schrikbarend en zonder meer systematisch was. Mijn eigen grootmoeder heeft daar als amper 17-jarige onschuldige (slachtoffer van een louter persoonlijke familiale dorpsafrekening) en wat zij daar heeft meegemaakt is schrijnend (daar zijn moeders van kleine kinderen verkracht, mishandeld, gefolterd door crapuul van het ergste soort dat zich "verzet" noemde). De waarheid heeft zijn rechten, meneer Meeus. Veelzeggend is het oordeel van een joods nazi-slachtoffer van Breendonk, die er precies tijdens die repressie terug aankwam: "als ik zie dat men de collaborateurs nu precies zo behandeld zoals wij door de nazi's zijn behandeld, voel ik me triestig."

Stefan zei

Beste anoniem
Ik heb mij in het VTM-verslag vooral geërgerd aan het zinnetje "symbool van de repressie". Ik geef ootmoedig toe dat ik (zeker als ik eens één van mijn "ik heb mij weer eens geërgerdberichtjes" herlees) nogal fel van leer durf te trekken. Wie veel gas geeft gaat soms wel eens kort door (of uit)de bocht.

Anoniem zei

Dank voor je rechtzetting Stefan. Wat de aanduiding "symbool van de repressie" betreft heb je natuurlijk gelijk. Dat zou zo uit de mond van een extreem-rechtse nostalgicus kunnen komen in plaats van een VTM journalist. De enige correcte aanduiding zou moeten zijn: "symbool van onmenselijke gruwel tijdens en vlak na de Duitse bezetting", ongeacht op wie die is gepleegd.